[bookmark: _GoBack][image: 9B3BDEBE-DCFB-48A6-AC17-6162A293291A@lan]
Podgorica 22.09.2016

Predmet: Žalba zbog kršenja načela I, II i IV u tekstu “Tri dana ića i pića, sve o trošku države“  koji je objavljen u dnevnom listu Informer 30.07.2016.  

RJEŠENJE
Komisija za žalbe konstatuje da u tekstu “Tri dana ića i pića, sve o trošku države“ nije data prilika Radu Miloševiću da iznese svoj stav o informacijama i optužbama koje su plasirane od strane novinara. Na ovaj način je tekst ostao jednostran i uskraćen za stav druge strane. U konkretnom slučaju je prekršeno načelo I, smjernica 1.2 Tačnost.
Komisija takođe zaključuje da je prekršeno i načelo II, smjernica 2.1 Komentar, jer je komentar novinara pomiješan sa činjenicama kroz čitav sporni tekst. 

Obrazloženje

Medijski Savjet za samoregulaciju je dobio žalbu od Rada Miloševića, zbog objavljivanja netačnih informacija i uvredljivih informacija u tekstu “Tri dana ića i pića, sve o trošku države“ koji je objavljen u dnevnom listu Informer 30.07.2016. Tekst je najavljen na naslovnoj strani sa naslovom”Bahata žurka ZZZCG u Bjanki” i podnaslovom “Tri dana ića i pića o trošku građana!?”, a objavljen je na stranama 10 i 11 sa nadnaslovom “Bahato ponašanje direktora Zavoda za zapošljavanje” i naslovom “Tri dana ića i pića, sve o trošku države”. Podnaslov teksta je: “Direktor ZZZCG Rade Milošević, koji je na to mesto došao leks specijalisom, odveo najbliže saradnike na trodnevni odmor u elitni kolašinski hotel Bjanka, a ceh plaćaju poreski obaveznici”
U žalbi između ostaloga Milošević tvrdi :” Kao i tekst objavljen 11.7.2016 i ovaj tekst je zasnovan na lažima, uvredama i obmanama  koje služe isključivo jednom cilju - da se ličnim napadom na mene skrene pažnja javnosti sa zloupotreba državnih sredstava koje sam otkrio obavljajući funkciju direktora Zavoda za zapošljavanje, čime je Informer grubo prekršio smjernice 1.2. Tačnost, 2.1. Komentar i  4.3. Uvreda i kleveta. 
Informer je ponovo pribjegao lukavstvu da tekst najavi na naslovnoj strani i novinarski opremi tako da neminovno dezinformiše ne samo one čitaoce koji kupuju i čitaju Informer, nego mnogo širi krug ljudi, odnosno sve one koji ostvare bilo kakav posredni uvid u naslovnu stranu.
U nastavku navodim i pobijam neke od  laži koje se navode u tekstu, mada bi cjelishodnije bilo da navedem jedinu istinitu tvrdnju koju Informer navodi, a to je da zaista obavljam funkciju direktora Zavoda za zapošljavanje Crne Gore.
Dakle, bez ikakvog utemeljenja za svoje optužbe i na način da čitalac ne može razlikovati šta je činjenica, a šta komentar u tekstu, jer su komentari upravo prezentovani tako da stvaraju utisak da se radi o utvrđenim činjenicama, Informer je objavio laži.“   
U tekstu “Tri dana ića i pića, sve o trošku države“ govori se o organizaciji trodnevnog seminara u hotelu Bjanka u Kolašinu od strane Zavoda za zapošljavanje. Novinar je iznio više optužbi na račun Miloševića vezano za ovaj događaj. U tekstu se između ostaloga tvrdi da je seminar u stvari:”trodnevna gala zabava u elitnom hotelu”; “vreme zabave i razonode”; ”priprema za odmor”. U tekstu su objavljene i izjave dvojice analitičara o ovom događaju, a u boxu je novinar podsjetio da je Informer ranije pisao da Milošević službeni auto koristi poslije radnog vremena i parkira ispred kuće.
Medijski savjet za samoregulaciju se obratio “Informeru” za stav povodom ove žalbe. I poslije nekoliko poslatih mejlova odgovor nijesmo dobili. Komisija za žalbe je zato ovaj predmet rešavala bez stave redakcije.
Razmatrajući sporni tekst Komisija za žalbe je konstatovala da se u tekstu mješaju komentari i činjenice u najvećem dijelu. U tekstu je iznesen veliki broj optužbi na račun organizacije seminara, kao i na račun Rada Miloševića. Komisija za žalbe je takođe primjetila da Miloševiću nije dat prostor da iznese svoj stav o organizaciji seminara i optužbama za koje se tereti u tekstu.
Komisija za žalbe podsjeća da njen zadatak nije da utvrđuje da li je nešto u tekstovima tačno, već da provjeri da li je novinar postupio u skladu sa profesionalnim standardima.
Kada je riječ o tekstu “Tri dana ića i pića, sve o trošku države“ Komisija konstatuje da nije data prilika Radu Miloševiću da iznese svoj stav o informacijama i optužbama koje su plasirane. Na ovaj način je tekst ostao jednostran i uskraćen za stav druge strane. U konkretnom slučaju je prekršeno načelo I, smjernica 1.2 Tačnost:
Prije objavljivanja izvještaja, novinar/novinarka treba da bude siguran/na da su 
preduzete sve odgovarajuće mjere kako bi se provjerila njegova tačnost. 

Novinari/novinarke moraju težiti da obezbijede cjelovite izvještaje o događajima i ne 
smiju prećutkivati ili potiskivati suštinske informacije.

Komisija za žalbe takođe zaključuje da je prekršeno i načelo II, smjernica 2.1 Komentar, jer je komentar novinara pomiješan sa činjenicama kroz čitav sporni tekst: 
Činjenice su neprikosnovene, komentari su slobodni. 
Komentar ne smije da bude prezentovan tako da stvara utisak da se radi 
o utvrđenoj činjenici.

Komisija za monitoring i žalbe

Aneta Spaić
Sonja Drobac
Danilo Burzan
Branko Vojičić
RankoVujović


image1.jpeg
m q q medijski savjet za
samoregulaciju





