MEDIA COUNCIL FOR SELF-REGULATION
Report on the work of Montenegrin media for the period

1 April - 15 May 2012
29 May 2012
Report of the Media Council for Self-Regulation (MSS) analyses the work of Montenegrin media in the period from 1 April to 15 May 2012.
Media Council Monitoring team has monitored just the work of the major media:

a) Electronic media with national coverage;

b) Print media with a circulation of more than three thousand copies (four daily newspapers);

c) Internet portals with more than five thousand visits a day.
INTRODUCTION
The reporting period was very "stormy" in the media, and it was characterized by some trends that burdened the relations on the Montenegrin media scene. The media, especially print, were openly dealing with each other in this period, using insulting expressions to discredit the "other side". This has contributed to a lower level of media language and media communication, but is has also revealed some new mechanisms of media functioning towards the public.

In addition to offensive speech, violations of professional standards were also noticed which related to non-publication of disclaimer, even though there is a clear legal and professional obligation to their publishing. In this way, the editorial boards of the media not only violate the principle of equality and impartiality of journalism, but they also put themselves in an unacceptable role of censors.
This period was marked by insider testimonies about how some media work within, or how financial interests of companies, individuals and groups influence the creation of "editorial policy". If the published testimonies are credible, and no one has denied them to this date, they are indeed an indicator of great abuse of journalism and media, where they do not serve to the public interest, but they are mere "logistical support" for the exercise of influence, power, or financial and other privileges of particular interest groups close to the media.
These are activities which are not a subject of the Journalists Code of Montenegro, but of other social and state authorities. The Media Council considers necessary to mention these cases in the Report, because of its completeness and comprehensiveness.

Events from the period which was analyzed, which will be enumerated and analyzed in the Report, suggest that the media community in Montenegro is under immense temptation. Journalism that is based on lies, manipulation, rackets, insults, short-term political and economic goals cannot last for long. In addition, such journalism brings great damage to the whole society and prevents the democratic progress of the community. It is clear that now, when Montenegro should start its negotiations to achieve full EU integration, even the international community can perceive that with this devalued media scene no serious progress of the society is possible.
PRINT MEDIA
During the period covered by this report, local elections were held in the municipalities of Tivat and Herceg Novi. Thus, the Media Council for Self-Regulation was also dealing with possible violations of election silence in the media, in the period when it was enforced, on 6 and 7 of April.
DAN, April 6
On Friday April 6, Dan published on its cover and its third page a cartoon of Milo Đukanović, leader of the DPS
 in striped convict suit, with a metal ball around his feet. 

Title of the text was "A grid future awaits Milo"

MSS believes that the above text violated the Law on Election of Chancellors and Members of Parliament, Article 64a, which says: "Right to obtain media coverage in the pre-election campaign shall start on the day the electoral list of participants in the pre-election campaign is confirmed and it shall cease 24 hours before the Election Day. “
DAN, April 5
Daily DAN published a photo of Milo Đukanović on the cover of April 5 issue, which represented a photomontage of his photo and the cover of this newspaper bringing the news of the murder of Duško Jovanović. Title for the article, which was printed on the third page, is "He swoops on those he cannot control", and the sub-heading was “Public criticism of Đukanović’s attacks on independent media and NGOs."
MSS believes that combining Đukanović’s photo with Jovanović’s photo on the cover a day after the murder, together with the implicit title about "swooping, in a manner contrary to the Code and with no evidence, suggests that Đukanović was personally connected with the murder of Jovanović.
MSS believes that this violated Principle 1 of the Code which states:

"Duty of a journalist is to respect the truth and persistently search for it, having in mind a right of the public to be informed and human need for justice and humanity.”
More specifically, this article violated the guidelines for interpretation and implementation of this principle, which are:

"Journalists shall maintain the highest professional and ethical standards. They shall take all reasonable steps to ensure that they disseminate only accurate information, and that their comments on events are genuine and honest. They shall not publish information that they know to be false or maliciously make unfounded allegations about others that are intended to harm their reputations. It is journalist's right to refuse an assignment being opposite to the ethic code."

The next guideline for the same principle of the Code is related to the accuracy of information:
„Before publishing a report, the journalist shall ensure that all reasonable steps have been taken to check its accuracy. Journalists shall endeavor to provide full reports of events and shall not be silent about or suppress essential information. “ 

MSS believes that in this case Principle 3 of the Code was also violated:

"Facts should be undisputed for a journalist, and it is his duty to put them in the right context and prevent their misuse, whether it is a text, image or a tone. Rumours and assumptions should be clearly marked as such. It is a duty to clearly separate news from a comment. "
POBJEDA, May 6
On May 6 the daily Pobjeda published the first part of the interview with the Mayor of Podgorica, Dr Miomir Mugoša, and a text box titled "Incestuous family". This part of the article set forth serious allegations, in an inappropriate and unacceptable manner, at the expense of a family of writer Jevrem Brković and his son, also writer and editor of the cultural section at daily Vijesti, Balša Brković. The title clearly says what the alleged claims were. This is an ad hominem attack and a characteristic insult, which is contrary to professional standards.

MSS believes that in this case Principles 1 and 8 of the Code were violated.
Principle 1 (Guideline) states:
"Journalists shall maintain the highest professional and ethical standards. They shall take all reasonable steps to ensure that they disseminate only accurate information, and that their comments on events are genuine and honest. They shall not publish information that they know to be false or maliciously make unfounded allegations about others that are intended to harm their reputations. It is journalist's right to refuse an assignment being opposite to the ethic code."
MSS also believes that Principle 8 was violated:

“A journalist shall be very careful when dealing with private life of people. A right to private life is disproportional to the importance of a public function that an individual performs, but in those cases, it is necessary to respect human dignity as well. “
Guidelines for interpretation and implementation of this principle state:
(a) A journalist shall not intrude into and report on a person’s private life without his or her consent. The right of the public to information must always be weighed against the personal rights of those involved.
(b) Reporting on a person’s private life can be justified when it is in the public interest to do so. This would include: detecting or exposing criminal conduct; detecting or exposing significantly anti-social conduct; protecting public health and safety; corruption, etc. Reporting on a person's private life is also justified if it prevents the public from being misled by a statement or action of an individual, such as having an individual practicing an activity in private, but condemning it publicly.
Interview with the Mayor of Podgorica Dr Miomir Mugoša, which was published in three articles in the daily Pobjeda on 5, 6 and 7 May 2012, contains abusive vocabulary on account of certain personalities that are at the focus of conversation.

Media Council for Self-Regulation believes that the truth can and must be published in media without insults to anyone and that, following the Journalist Code, insults should not be used in any form of media content.
DAN, April 9
The front page of the daily Dan on 9 April brought an article with sub-heading “A person from Nikšić earns misdemeanour charges for threats based on sexual orientation", and a significantly more conspicuous headline "Homosexuals should be tortured." At page 11, the headline is "Homosexuals should be tortured and burn," with a photograph of Zdravko Cimbaljević from the LGBT Forum Progres, who is known to the public as the first declared homosexual in Montenegro.

MSS believes that such a headline, maybe even without a clear intention of the editorial board, spreads hatred towards people of different sexual orientation, and that this article violated the Principle 9 of the Code, which states:

“A journalist is obliged to protect integrity of juveniles, those who are different and persons with disabilities.”
DAN, May 3
The front and the third page of the daily Dan published on 3 May an article alleging that Branimir Gvozdenović, Political Director of DPS, employed his son at the Italian company A2A. This information was also published in the online edition of daily Dan and passed on by the internet portal www.vijesti.me on the same day.

The next day the daily Dan did not publish the disclaimer in accordance with the Law, nor with professional journalistic standards. Instead of publishing the whole disclaimer and an apology, the editors published only three sentences, and not at the same place and of a same size as the day before, when the controversial article was published, but in the bottom left corner, in a small format, with a title that has nothing to do with the one they had the previous day.

MSS believes that this violated the Principle 4 of the Code.

Guidelines for this principle state: “If a media institution discovers that it has published a report containing a significant distortion of the facts, it shall publish a correction promptly and with comparable prominence. This correction shall refer to the previous incorrect report.”
Unlike Dan, the daily Vijesti published the disclaimer of Mr. Gvozdenović, in accordance with rules and standards of journalism.

Media Council for Self-Regulation has received a complaint against this article from the Public Information Service of the Democratic Party of Socialists (DPS).
DAN, May 5
The sports supplement of the daily Dan on 5 May published an article titled "Debt is a bad friend". The article was published as an announcement of the women's handball Champions' League final first leg match. The article directly insinuates that the handball match between Budućnost and Győri in the Cup Winners' Cup (in 2006) was set up because of the Montenegrin independence referendum. Starting from this thesis, the author continues to argue that Budućnost will have to intentionally lose the Champions League final because of this alleged "debt", and once again set up the result of the match. The outcome of the aforementioned match has long been known.

MSS notes that the article is full of alleged claims which attack moral and integrity of the Budućnost sport team and leadership of the club.

DAN, May 7
An article under the title "Miško Vuković needs a psychiatrist" was published on page 10 in the 7 May issue of the daily Dan.
The sub-heading was "DPS official compared organizers of the protest with Izetbegović and Karadžić, Vučinić comments:"

MSS believes that it is an offensive title which suggests or even claims in an impermissible way that the person in question is not mentally healthy.

MSS believes that the fact that this claim was said at a public event does not diminish the responsibility of the media, since it was intentionally and deliberately chosen for the title, since it is a very hard and discrediting assertion against a politician, and that this article reduces the level of quality of media content.
Vijesti, May 8
On 8 May Vijesti published on the front page an article titled "Director of TO
 Tivat on Facebook described Russians as cattle." (Director in question is Ms. Bernarda Moškov). 

This is a common form of sensationalist journalism which aims at discrediting an individual, which is contrary to the journalistic standards and the Code adopted by consensus. The article explicitly shows that the aforementioned comment refers to the way a Russian cafeteria took an English name, which was the subject of communication on Facebook. It did not refer to Russian people, which, among other things, the author himself admits later. The sensationalist title had nothing to do with the contents of the article, and it is a case of horrid misuse of article.
MSS believes that such writing is contrary to the journalistic standards, and that guidelines related to accuracy (Guideline 1.2.b. of the Code) were violated: "The right of the public to be informed does not justify sensational reporting. Therefore, journalists shall not distort information by exaggeration, by placing improper emphasis on one aspect of a story or by giving only one side of the story. They shall avoid using misleading headlines or advertising slogans. The facts shall not be distorted by being reported out of the context in which they occurred. "

IMPORTANT NOTES
1. When it comes to insults and use of offensive language in Montenegrin media, MSS wants to state the following:
Certain media in Montenegro have been used for a long time for distribution of unscrupulous and unfounded insults against individuals or groups. Certain media have become platforms for presentation of lies, insults and slander at the expense of others. This phenomenon is significantly devaluing Montenegrin journalism and lowering it to perhaps the lowest level in its history.

MSS has registered lately a number of personal insults in certain Montenegrin media, especially in columns written by Marko Vešović, Željko Ivanović, Blagoje Grahovac, Balša Brković and Miodrag Perović.

Although column as a journalistic form expresses personal views of the author, and although it is implied that the author has freedom to do so, MSS believes that Montenegrin media editors have to make sure that freedom of expression does not imply unlimited freedom of accusations and insults of rivals or political opponents.

On this occasion we send a strong appeal to all media in Montenegro to do everything to restore socially responsible journalism, based on fundamental principles of ethics, which are universal.
2. In the period covered by this report, public attention was attracted by the case of alleged threats against journalists of the daily Vijesti, made by NGO UPIS. This case, after a debate in dailies Vijesti and Pobjeda, may be interpreted as an attempt to use media as a means of extortion.

A journalist and editor of the Economic Section in Vijesti was sent an email by the Director of UPIS, which contained lyrics of a song, and which was interpreted as a threat.

UPIS responded with counter charges against Vijesti, claiming that journalists of this newspaper tried to commit extortion, and that the song was interpreted as a threat, although it was just a funny way of communication, since the Director of UPIS and the journalist are in family relations.

In mid-April Pobjeda published a copy of email in which a journalist and editor of the Economic Section in Vijesti, Mr. Zdravko Vučinić, is seeking for financial assistance in the amount of 34,000 dollars from the Lottery Director, Mr. Sava Grbović. This is an email which was sent in the end of 2011 and whose authenticity has not been denied.

Just before the outbreak of the scandal, Vijesti published a series of articles in which the Lottery Director was accused for monopoly in the gambling business together with another person, which was achieved by using his friendships in the top of the Government, as well as for taking two million Euro of public money. The most indicative article was published in Vijesti on 11 April, entitled "Monopoly held by Brano and Džigi is protected by the state", which was a "trigger" for a later series of heavy mutual incriminations between the medium and the company. 
MSS has received a complaint from NGO UPIS related to the lack of a complete or partial disclosure in Vijesti in the previous period.

MSS believes that with the lack of publishing a complete or partial disclosure, Vijesti violated the Media Law, Article 28: "The correction or reply shall be publicised without any modification or addition and in the same column."; and the Journalist Code, Guidelines for Principle 4: “If a media institution discovers that it has published a report containing a significant distortion of the facts, it shall publish a correction promptly and with comparable prominence. This correction shall refer to the previous incorrect report.”
Please note that this case had an epilogue in a criminal complaint.  NGO UPIS, which is the Association of Organizers of Games of Chance, filed on 10 May a criminal complaint to the prosecution against the owner, an editor and a journalist of newspaper and TV Vijesti due to "false report", as it was stated in the complaint.   

3. On 21 and 22 April, Pobjeda published a testimony of a former journalist of the Economic Section in Vijesti, known publicly as a "Mini study", who spoke out about two and a half years when he was the editor of the Economic Section, and the kind of media manipulation he was using to obtain the position of deputy chief editor. Specifically, he explained the mechanisms with which he favoured the bank close to the owners of the newspaper. The authenticity of the "Mini study" has not yet been refuted.

MSS notes that the journalistic practices described in the "Mini study" are completely inconsistent with all the values ​​proclaimed by the Journalists Code.
4. Daily Pobjeda published an interview with the Mayor of Podgorica Dr Miomir Mugoša on 6 and 7 May, in which he testifies that he was blackmailed by the Director of the daily Vijesti, explaining the ways this was done. Interviewee said that, after refusing to enter into business "arrangements" with the company-publisher of the newspaper Vijesti, a media campaign against him was organized by the aforementioned newspaper.

Much has been said in previous years on extortion, racketeering and blackmailing in Montenegrin media, but this is first time that evidence and testimony appear related to such allegations. This, of course, raises numerous questions about the overall situation in Montenegrin media and journalism, and in the future it will require extensive investigation and analysis of how we got into this situation and what the media in Montenegro are used for nowadays.

5. The past period was marked by an attempt to obstruct the distribution of the daily Dnevne novine. In Montenegro, one company holds nearly 100 percent of the distribution of circulation of daily newspapers and thus it has a monopoly on this activity, which in itself is a major problem when it comes to the liberalization of the newspaper market. In this situation, the monopoly distributor was publicly blackmailed by two daily newspapers - not to distribute free daily Dnevne novine. This attempt to achieve monopoly in the daily newspapers market is unheard-of in Montenegro.
Media Council for Self-Regulation strongly condemns this dreadful attempt to endanger media pluralism in the country, and urges the authorities to protect the daily Dnevne novine in the market and to allow them equal distribution as other print media have.

MSS uses this opportunity to remind that the print media are obliged since 2002 to publish on the number of copies sold in their imprint. However, since there was much controversy about the circulation of certain newspapers, we believe that publication of these data would contribute to greater transparency of work of print media.

6. MSS was sent an appeal of the President of the Parliament of Montenegro Mr. Ranko Krivokapić, asking for the media to respect the authenticity of his statements and to publish them in the official Montenegrin language.

Krivokapić in his letter refers to Article 13 of the Constitution of Montenegro, which is related to the use of Montenegrin as the official language.

MSS pleads that the official language is enabled to be used in the variety used by the Montenegrin state institutions.

7. Media Council for Self-Regulation was contacted by the Railway Transport enterprise with a complaint about false presentation of facts in the article "Seconds away from a tragedy" in the daily Dan on 6 April, as well as about the unprofessional publishing of disclaimer of this company published in Dan on 7 April in the article "Just a bit of smoke".
MSS has seen the articles and the disclaimer and it concluded that the journalist of Dan did not act professionally, i.e. that he gave inaccurate and unverified information in the article "Seconds away from a tragedy".
This violation is even more serious because this article addresses the issue of passenger safety in railway transport.

Please note that guidelines 1.2.b for Principle 1 of the Journalist Code states: "The right of the public to be informed does not justify sensational reporting. Therefore, journalists shall not distort information by exaggeration, by placing improper emphasis on one aspect of a story or by giving only one side of the story. They shall avoid using misleading headlines or advertising slogans. The facts shall not be distorted by being reported out of the context in which they occurred. "
Also, the disclaimer sent by the Railway Transport was not published in accordance with the Media Law and the Journalist Code, but it was reduced and it contained journalist’s comments. This violated the Principle 4 of the Code. The guidelines for this principle are: "If a media institution discovers that it has published a report containing a significant distortion of the facts, it shall publish a correction promptly and with comparable prominence. This correction shall refer to the previous incorrect report.”
8. MSS has received a complaint from the chief editor of NTV Montena Mr. Đuro Vučinić related to the lack of publishing a disclaimer in the daily Vijesti on the articles published in this newspaper on 23, 24, and 25 April, and which were related to the termination of engagement of journalist Marko Novaković on this TV station.
MSS again reminds about the Media Law, whose Article 28 states: "The correction or reply shall be publicised without any modification or addition and in the same column" and the Journalist Code, Principle 4: “If a media institution discovers that it has published a report containing a significant distortion of the facts, it shall publish a correction promptly and with comparable prominence. This correction shall refer to the previous incorrect report.”
WEB PORTALS

There has been a boom in the development of media web portals in the last three to four years in Montenegro. MSS finds that this is a category of media whose activities are not fully covered by the standards of the Journalist Code.

Internet has opened an immensely wide space, especially when it comes to interaction between the media and its readers. The comments of readers, usually signed with a nickname or just as "anonymous", have now become almost an integral and indispensable part of articles, which has contributed to the growing popularity of media web portals.

MSS suggests that more attention should be paid to administration of comments, because they often contain insults, qualifications, unverified information, and open hate speech.

This report gives just a few examples, as an illustration of misuse of anonymous comments in defamation of individuals and groups.
Web portal vijesti.me, April 4, 2012 

The article "Windows of Montenegrin Cultural Centre in Lovćenac smashed" had the following comments:
“Those Serbian gypsies” (signed with: Montenegrin 100%);
“DPS scum that is so ridged that it thinks it can beat the local authority, if it does not belong to DPS. This DPS trash should be beaten with clubs” (Karlo).
Web portal vijesti.me, May 7

The article “Meet the first lady of France” had the following comments:
“As we would say, she’s a good cu*t!!!”

“There’s a woman riding every successful man. Or something like that.”

Web portal vijesti.me, May 8

The article "Director of TO Tivat on Facebook described Russians as cattle.” had the following comment: 

“Bernarda is completely crazy. In the ‘90s she would go through Tivat and say that if there were no liberals she wouldn’t have anyone to fu** in this country. She later went to the PzP
” (Karlo). 

The article “Anecdotes of the Prime Minister” had the following comment: 

“The way I see it, the Prime Minister is a sick man because only sick people can behave how he behaves, so he should be sent to Golubović for a while, there he would have a nice shade to rest and get together” (mali radojica).
Web portal vijesti.me, May 9

The article "Pajović the only candidate for President, Micev candidate for the Main Board of the Positive Montenegro
" had the following comment:

"During the next protests we need to set the Government on fire, and then the rest of them. What else can we do to get rid of all these thieves? This is how they came to power, by force, and this is the only way to remove them. I would set fire them all together on fire on a pile."(Garema)
 Web portal vijesti.me, May 10
The article “Knežević: Lukšić distracted by The Last Judgment” had the following comments: 
"Why is Knežević surprised that Lukšić was distracted by The Last Judgment, when we all know what the Prime Minister’s religion is. You need to ask minister of Foreign Affairs if he’s afraid of the judgement of St. Basil of Ostrog, the Miracle Worker.";
"Most of Lukšić families from Sutomore and Bar are Catholics, and perhaps the Prime Minister is as well! He is from Bar too... Something smells strange here, the Vatican City and Lukšić together"( đuka);
"I respect all religions, but, with due regard, what Montenegro has got with Catholicism, please explain to me!" (mirkogrk).
ELECTRONIC MEDIA
There were no violations of the Code in the programs of electronic media in the analyzed period, 
This position is confirmed by the fact that in the analyzed period there were no complaints or appeals by viewers or listeners.

During this period, MSS has received complaints of the Railway Transport, the Civic Alliance, Mr. Dritan Abazović, the Public Information Service of the DPS, Director of TV Montena Mr. Đuro Vučinić, NGO UPIS, President of the Parliament of Montenegro Mr. Ranko Krivokapić.
� DPS is abbreviation of Demokratska partija socijalista, eng. Democratic Party of Socialists, a political party in Montenegro


� Tourist Organization


� PzP is abbreviation for Pokret za Promjene, eng. Movement for Changes, a political party in Montenegro


� Positive Montenegro is a newly founded (2012) political party in Montenegro, originally named Pozitivna Crna Gora





